سرمایه گذاران به کسب وکارهای کوچک کمتر اعتماد می کنند

بانوی کارآفرین در گفتگو با بازارکار:
سرمایه گذاران به کسب وکارهای کوچک کمتر اعتماد می کنند


 
  34 ساله است ولی تجربهاش از او بانویی موفق و کارآفرین ساخته است. به شغلهای مختلفی مشغول بوده و در مسیر کارآفرین شدن بازاریابی و فروش را خوب آموخته است. از گلفروشی و پرورش گل  تا فروشندگی و بالاخره ساختن عروسکها و مجسمههایی تزیینی  که دیدنش هر علاقهمندی را به وجد میآورد. 
علیه ذهبی  با حمایت معاونت توانمندسازی سازمان مشارکتها و خدمات عمومی شهرداری تهران برای کسبوکارش هم جا و مکان و هم بازار فروش مهیا نموده است. 
او 23 شاغل دارد و علاقه مندان را آموزش میدهد و کسبوکارش را با افراد مختلف رونق میبخشد.آنچه در ذیل میآید ماحصل  این گفتوگو است .

◄ لطفاً در ابتدا از نحوه ورود خود و اینکه چگونه این ایده به ذهنتان رسید برایمان بگویید ؟
◄ حدود  هفت سال پیش در بازار، مغازه فروش دکور ، بدلیجات و عروسکهای پولیشی داشتم، درحین کار پیشنهاداتی از سوی افرادی که با آنها کار میکردم در زمینه تولید شد،  وارد عمل شدم و  با تحقیقات و پژوهشها فراوان و شناخت نیاز بازارکار وارد حوزه مجسمههای تزئینی شدم ، وقتی تولید را آغاز کردم تلاش کردم که طرحهای جدید و باب میل بازار داشته باشم و در اجرای این طرح از تجربیات  افراد بسیار خوبی در بازار کمک و مشورت گرفتم و توانستیم در این حوزه موفق باشم.

◄ چه چیزی باعث شد که به مجسمههای تزیینی روی بیاورید ؟ 
◄ من از کودکی در هنر و نقاشی استعداد مناسبی داشتم و همین باعث شد که ایده ساختن این مجسمهها به ذهنم رسید.
بهطورکلی، مجسمهها از خمیرهای آمادهای ساخته میشود که به دلیل گرانیهای اخیر تهیه آنهم مقداری سخت شده است . نشاسته ذرت و چسب چوب از دیگر موادی است که در تهیه این مجسمهها به آنها نیاز است . مواد دیگری هم برای استحکام مجسمهها به آنها اضافه میشود که متأسفانه برای کار در حجم بالا نیازهای ما بهخوبی تأمین نمیشود. 

◄ در این حوزه چند نفر را مشغول به کارکردهاید؟ و نحوه فروش به چه صورتی است ؟
◄ هماکنون 23 نفر بهصورت مستقیم در کارگاه ما مشغول به کارند و تولیدات ما نیز تنها در یک فروشگاه به فروش میرسد و درواقع ما اشتغال  غیرمستقیم نداریم .
ازنظر فروش مشکلی نداریم و در تمام ایام سال مشتری داریم. البته در حدفاصل روزهای اول فروردین الی پانزدهم اردیبهشت هیچگونه تولیدی نداریم و این تعطیلی کارگاه به دلیل فرارسیدن ایام نوروز است ولی در مابقی روزهای سال کارگاه ما کالاهای خود را تولید میکند.
البته همواره بهکل مناطق 22 گانه تهران سرکشی کرده و برای فروش محصولاتم تلاش میکنم.

◄ در این شغل افراد چگونه جذب میشوند و آیا آنها را آموزش میدهید؟
◄ درگذشته افراد را در آگهیهای روزنامه دعوت به کار میکردیم، ولی هماکنون آموزش فقط از طریق فرهنگسراهای زیر نظر شهرداری تهران صورت میپذیرد. در این زمینه علاوه بر فرهنگسرای منطقه 14 قرار است در  شعبات  دیگری در مناطق شمال جنوب شرق و غرب راهاندازی کنیم و هرکس که در هر زمینه هنری استعدادی دارد را جذب کنیم و محصولات آنها را وارد بازار کنیم.
حتی برای آموزش افراد معلول و مبتلابه اوتیسم نیز برنامه داریم و میتوانیم در حد توان خود به آنها آموزش دهیم تا بتوانیم از تواناییهای آنها برای بهبود شرایط شغلی و معیشتی خودشان بهره ببریم. هدف اصلی ما توانمند کردن تمام افراد است .
آموزشهای رایگانی در فرهنگسرا داریم و فقط و فقط نیاز است که این افراد بخواهند کار کنند وما آمادگی کاملی برای پذیرایی از آنها داریم. حقیقت  این است که اگر این افراد کارها را یاد بگیرند هم میتواند نیروهای توانمندی برای ما باشند و هم  میتوانند درآمدزایی خوبی برای خود داشته باشند.

◄ علاوه  بر مجسمههای تزیینی چه تولیدات دیگری دارید ؟
◄ مجسمهها و عروسکهای هنری برای بچهها و بزرگترها و همهکسانی که میخواهند کلکسیونی از هنرها را داشته باشند میسازیم. علاوه بر مجسمه ، عروسکها و نمادهای تزئینی نیز داریم که با استفاده از خمیر خوراکی ساخته میشوند و میتوان از آنها در تزئین کیکهای تولد و شیرینیها استفاده کرد. 
در این زمینه هم میخواهیم مذاکراتی با شیرینی فروشیها داشته باشیم تا بتوانیم این عروسکهای خوراکی را نیز در بازار به فروش برسانیم.  مهمترین اصل در ابتدا  این است که خودمان را ثابت کنیم و این مهمترین چالش ما برای موفقیت و ورود به بازارهای جدید است و ما باید آنرا از پیش رو برداریم.

◄ آیا تاکنون از تسهیلات حمایتی نیز استفاده کردهاید؟ حمایتها از شما چگونه بوده است؟
◄ هیچگونه وامی از شهرداری درخواست نکردیم و تنها درخواستمان داشتن  فضای مناسب بود که خوشبختانه این فضا در اختیار ما قرار  داده شد و شهرداری همکاری خوبی در این زمینه با ما داشت. البته هماکنون اجاره این فضا را پرداخت میکنیم، ولی مبلغ اجاره بسیار پایینتر و مناسبتر از دیگر مکانها برایمان ست و میتوانیم از پس هزینه آن بربیایم.
خوشبختانه مسئولین شهرداری به دنبال افراد و فضاهای جدید برای ما هستند تا بتوانیم افراد  بیشتری را درگیر فعالیت و کارکنیم و همچنین میخواهند فضای رایگانی نیز در اختیارمان قرار دهند که حسن نیت مسئولین برای کمک به مارا نشان میدهد.

◄ مهمترین مشکلات پیش روی شما در حوزه کسبوکارتان چیست ؟
◄ یکی از مهمترین مشکلات نداشتن سرمایهگذار است که به ما اعتماد کند و پول خود را در اختیار ما قرار دهد. مطمئناً میتوانیم این سرمایهها را چند برابر به این سرمایهگذاران برگردانیم اما آنها به کسبوکارهای کوچک کمتر اعتماد میکنند.

◄ چشمانداز شما برای آینده به چه صورتی است ؟
◄ به  صادرات فکر میکنیم و درصدد این هستیم که کار صادرات را آغاز کنیم. قرار است نمایشگاهی به مناسبت  سال نو میلادی در شهر مسکو و کشور روسیه برگزار شود و پیشنهاداتی هم برای شرکت در این نمایشگاه به ما دادهشده است، اما مشکل اصلی ما هزینه بالای اجاره غرفه و شرکت در این نمایشگاه است و بازهم این مشکل به دلیل عدم وجود یک حامی مالی مناسب است. 

◄ چه توصیهای برای بانوان و علاقهمندان این کسب وکار دارید؟
◄ مهمترین توصیهام به افرادی که میخواهند وارد این عرصه شوند این است که توصیههای منفی را از خود دور کنند و توجهی به افرادی که آنها را مأیوس میکنند نداشته باشند. دنبال کار باشند و دل به کار بدهند و طرحهای جدید و نوآورانهای داشته باشند تا بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند. 
دنبال پشتمیزنشینی نباشند و برای داشتن زندگی ایده آل خود فقط شعار ندهند و برای رسیدن به آرزوهای خودمثبت بیندیشند و تلاش کنند و ترسی از شکست نداشته باشند. شکست و پیروزی جزو کسبوکار است مهم این است که بالاخره به موفقیت برسیم.

گفتوگو : لیلا قرنفلی 

 

چاپ | ارسال به ديگران

سایت های مرتبط