شگردهاي راه‌اندازی یک كسب و كار كوچك

آشنايي با
شگردهاي راه‌اندازی یک كسب و كار كوچك


درک ابعاد كارآفريني و طرح کسب و کار دقیق می‌تواند منجر به تحـــولي بنيادين در عرصه اشتغال شود.به رغم ظرفيت‌هاي اشتغالزايي، باید زمانی نيز براي سنجش آمادگی صرف شود. در کسب و کار هیچ ضمانتی وجود ندارد، اما مي‌توان با طرح نقشه‌اي مناسب و بررسی دقیق آن احتمال موفقیت را افزایش داد.كسب و كار‌هاي كوچك به دليل سرعت اجرا و سرمايه محدود، قابليت آن را دارند تا با اندك خلاقيتي به ثمر نشينند. بدين منظور بايد با فراهم آوردن برنامه‌اي جامع، بسترهاي ايجاد تحولات شگرف را سنجيد.

 

 اهتمام به اجراي يك فعاليت اقتصادي

اتخاذ تصميم‌هاي بزرگ، خلاقيت‌ها و تصورات بزرگ را مي‌طلبد. صـاحبان کســـــب و کارهــــــای کوچک به تصمیم گیری‌های سریع و پايدار نياز دارند. شرايط روحي مناســـب، آرامش، اعتماد به نفس و انگيزه براي كسب‌و كار از جمــــــله مواردي هستند كه مبناي يك تحول شگرف اقتصادي را بنيان مي‌نهند.

 

 ساماندهي كسب و كار

طبق تحقيقات انجام شده، طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های ضعیف، مهم‌ترين عامل شکست در کسب و کار محسوب مي‌شوند. سازماندهی موثر مالی و برنامه‌ریزی دقیق در یک کسب و کار می‌تواند از هر‌گونه شکستی جلوگیری کند.درواقع ساماندهي، كنترل و درنظر گرفتن برنامه‌هاي راهبردي در اجراي امور اقتصادي است.وسعت حيطه اختيارات مدير، از انتخاب منابع مالي و انساني تا بازاريابي و نحوه توليد و توزيع گسترش مي‌يابد. معمولا ثبات يك كسب‌و كار موفق از شش ماه تا يك سال در نوســـان خواهد بود.

 

انتخاب و ارزيابي منابع انساني متخصص

به منظور توانمندسازی کارکنان، شناسايي استعدادهای آن‌ها در محیط‌کار و درنهايت افزایش کارآيي، لازم است تا راهكار و طرحي هدفمند انديشيده شود. طرح بايد براساس اولویت‌های کاری سازمان هدايت شود. از طرفي نمي‌توان نقش تاثيرگذار كارمندان را در موفقيت اهداب كسب‌و كار مديران ناديده گرفت.موفقیت در کار هیچ‌گاه متاثر از اتفاقي احتمالي نيست، بلكه حاصل تلاشي گروهي، از قبل برنامه‌ريزي شده و براي دستيابي به مقصودي واحد است كه از تمامي ابزارهاي موجود براي تحقق طرح استفاده مي‌كند.

 

 منابع مالي

جذب و تامین منابع مالی کافی برای راه‌اندازی کسب و کار کوچک از طريق مختلف انجام مي‌شود. دريافت تسهيلات از موسسات مالي و اعتباري، بانك‌ها و مشاركت با سرمايه‌گذاران، ازجمله مواردي هستند كه مي‌توانند تا حدودي سرمايه لازم را براي كسب و كار فراهم آورند.

براي اجراي طرح كسب و كار بايد به موارد زير توجه كرد:

همچنین ارزيابي صورتحساب ماهيانه مي‌تواند درصد سود و زیان را براي تداوم يك فعاليت اقتصادي ثمربخش مشخص كند.

نحوه تعيين اعضاي شركت يا كسب و كار كوچك

نام و آدرس شرکت ، نام مدیر ،‌ اعضای هیئت مدیره و ...

ميزان سرمايه اوليه برای رسیدن به اهداف تجاري

جزئيات طرح کسب و کار ‌

نوع فعاليت، توضیح کامل در مورد كار و کارکنان

کسب اطلاعات کامل راجع به نحـــــوه مالکیت و ساختار قانونی شرکت

 مديريت مجموعه سكان اصلي طرح كسب‌و كار را بايد مديري متبحر در دست گيرد.

به بيان ديگر مدير فردي اســــــت كه از صلاحيت لازم در اجراي امور مختلف برخوردار است و مي‌تواند در شرايط بحران، بهترين تصميمات را اتخاذ كند. مديريت هنر اجـــــراي امور به دست ديگران است و اغلب افراد كاردان و ساعي مي‌توانند از عهده آن برآيند.

 

 بازار كسب و كار

مهم‌ترين بخش ايجاد يك كسب‌و كار كوچك را بخش توليد محصول و بازاريابي آن تشكيل مي‌دهد. در گام اول بايد بدانيد كه توانايي توليد چه محصولي را داريد. سپس بازارهاي مقصد آن را ارزيابي كنيد و درنهايت با يك تبليغات مناسب مخاطبان و مشتريان محصولات‌تان را جذب كنيد. هنر مسئوليت پذيري و مشتري‌ مداري اصلي است كه همواره تمامي مديران و كارآفرينان بايد آن را به درستي اجرا كنند.

مهم‌ترین موارد ورود به عرصه کسب و کار به شرح زیرند:

محصول، نوع خدمات و بازار آن را تشریح کنید .

بازار رقابت و رقبای تجاري خودتان را بشناسيد.

اطلاعاتی درباره مشتریان تهيه كنيد و از سبك‌هاي فروش متفاوت بهره بگيريد.

 

 آغاز کسب و کار کوچک

هر كسب و كاري پيش‌زمينه‌هــاي مربوط به خود را دارد. گام اول در تجارت آگاهي و شناخت است. بايد بتوانيد تمام امكانات لازم براي ايجاد يك شغل پايدار را فرآهم آوريد. قابليت ديگر تجربه و دانش كافي است كه كارآفرينان و مديران در ساماندهي كسب و كار خويش بايد آن را به اجرا درآورند. مهم‌ترين بخش‌هاي ايجاد يك كسب و كار كوچك به شرح زير است:

انتخاب کسب و کار بر اساس علاقه و توانایی‌ها

انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم در مورد ایده كسب و کار

تهیه طرح کسب و کار و بازاریابی

انتخاب عنوان و محل كسب‌و كار

ثبت کسب و کار با نام جدید

تعیین مکان مطلوب برای شروع کسب وکار

تعیین نوع ساختار قانونی شرکت، سازمان و كارگاه كارآموزي

انجام تبلیغات و نشر اعلامیه‌هـای لازم مبنی بر شروع کسب وکار جدید

آماده كردن تجهیزات موردنیاز

انجام امور بيمه‌اي

اخذ اطلاعات مربوط به مالیات شرکت

بیمه‌ کارکنان و جمع‌آوری اطلاعات درباره قوانین کار

تعیین دســــتمزد و نحـــــوه جبران خــــدمـات کارکنان

افتتاح یک حساب بانکی برای کسب و کار

خرید تمامی لوازم تجهیزات موردنیاز

ایجاد E-mail و Website برای شرکت

آغاز تبليغات رسانه‌اي كليد موفقيت در اجراي كسب و كار

رعايت اصول اوليه كسب و كار نه‌تنها از شكست تجاري جلوگيري مي‌كند، راهكارها و سبك‌هاي نوين را براي تحولات شگرف به وجود خواهد آورد.

اغلب كسب و كارهاي كوچك و بزرگ پس از مدتي با شكست مواجه خواهند شد. به جز فقدان طرح اوليه كسب و كار و تجربه مدير، عوامل ديگري نيز هستند كه بقاي كســب و كار را به خطر مي‌اندازند. مهم‌ترين عوامل بحران به شرح زيرند:

فقدان تجربه و سرمايه كافي

فقدان تناسب رشته تحصيلي و فعاليت تجاري

ناآگاهي از وضعيت بازارهاي تجاري داخلي و بين‌المللي

فقدان اطلاع رساني و تبليغات

سرمایه‌گذاری غير كارشناسانه در پروژه‌ها

فقدان يك تيم مشاوره

فقدان اعتماد به نفس و روحيه كار گروهي

 

 مشاوره

یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار استفاده از راهنمايي‌هاي دیگران است، شخصی کـــه دارای تجربه و مهارت مرتبط با کسب و کار باشد، می‌تواند به مشاوري مطمئن مبدل شود. مشاوره به تصميم‌گيري موثر و هدفمند نيز كمك مي‌كند. یکی از بهترین تصمیم‌ها، هنرآموختن و به‌كار گرفتن تجربه‌هاي ديگران است.

 

 تصميم‌گيري

در واقع تصميم‌گيري نیازمند تعهد، درک و مهارت است.

تصمیم گیری مهارتی اســـت که می‌توانید از دیگران بیاموزید. در حوزه كسب و كار، تصميم‌گيري مترادف با مديريت و اتخاذ راهكارهاي آينده‌نگرانه تعريف مي‌شود. نكته قابل توجـــه‌ايكه بايد به آن پرداخت، ثبات فكــــري و اطمينان از تصميم‌گيري‌ها است. مدير موفق فردي است كه بتواند در مواقع بحران، بهترين تصميم‌ها را با توجه به منابع مالي و انساني و مهم‌تر از همه آينده شركت اتخاذ كند.

 

 از ايده‌اوليه تا اجراي طرح كسب و كار

ايده اوليه آغاز كسب و كار به واسطه مشاهده، تحقيق و ارزيابي موقعيت‌هاي مختلف شكل مي‌گيرد. هر راهکاری که به ذهنتان می‌رسد، قابليت به تصویر کشیدن دارد. اطلاعات جدید منجر به راهكارها و انتخاب‌های بیشتری می‌شوند.

انتخاب‌ها را بررسی و از منابع اطلاعاتی مشابه برای کسب ایده‌های خاص اســـتفاده کنید. مهم‌ترين اصـــول تبديل ايده به طرح كسب و كار به شرح زيرند:

برای هر انتخاب معیار خاصی را مشخص کنید. هر چه اطلاعات بیشتر بدست آورید، ذهنتان برای تصمیم‌گیری فعال‌تر خواهد شد.

کدام یک از انتخاب‌های باقی مانده به واقعیت نزدیک‌تر هستند؟

گزینه مناسب براي اجراي كسب و كار را در نظر بگيريد و با مطالعه‌اي جامع تمام زواياي آن را مطالعه كنيد.

اطلاعات خودتان را به روز كنيد.

 SOURCE: STRATEGY+ BUSINESS

 

مترجم: سيد رسول ميرزايي موسوي


چاپ | ارسال به ديگران

سایت های مرتبط