چگونه مصاحبه شغلی خوبی داشته باشیم

چگونه مصاحبه شغلی خوبی داشته باشیم


مرحله مصاحبه در روند جست وجوی شغلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مدت زمان کوتاه مصاحبه شغلی می توانید شانس استخدام خود را تقویت کرده یا از بین ببرید. بسیاری از اشتباهاتی که در روند مصاحبه شغلی رخ می دهند قابل پیش بینی و اصلاح هستند، لذا هر کس می تواند نحوه مصاحبه خوب را بیاموزد.


در ادامه به معرفی نکاتی در این رابطه می پردازیم:

1- یکی از موارد ساده و در عین حال کاملا ضروری در طول مصاحبه این است که هر از چند گاهی علاوه بر تماس چشمی، سر خود را به نشانه تأیید تکان دهید. تأیید کردن صحبت های طرف مقابل نشان می دهد که از مکالمه با آنها لذت می برید و موارد بیان شده را تصدیق می کنید.
2- دست دادن عملی متقابل است که برای برقراری ارتباط انجام می شود. در یک مصاحبه، این عمل متقابل بین دو فرد غریبه صورت می گیرد که می تواند یکی از اصول اولیه مصاحبه به حساب آید. اگر محکم دست طرف تان را یک یا دو بار بفشارید و بعد رها کنید، نشانه خوشرویی و ملایمت شماست که می تواند به سرعت احساسی از امنیت بین دو فرد ایجاد کند. اگر شل و ول و بی روح دست بدهید، ممکن است باعث ناراحتی طرف تان شود و حتی قبل از اینکه آنها فرصت آشنایی با شما را داشته باشند، احساس بدی به آنها منتقل خواهید کرد. آسوده خاطر کردن اطرافیان تان هدفی مهم در هر آداب معاشرت است. در این مورد فکر کنید.
3- در آخر مصاحبه، زمانی که می خواهید از مصاحبه گر خود تشکر کنید، در نظر داشته باشید که هم به خاطر زمانی که برای تان گذاشته  و هم برای فرصتی که به شما داده اند تشکر کنید. مثل سر وقت رسیدن، تشکر کردن از آنها به این صورت نیز نشان می دهد که فرد فهمیده ای هستید و برای وقت دیگران ارزش قائل هستید.
4- در مورد تجارب و مهارت های تان به وضوح و با علاقه صحبت کنید. کارفرمایان اغلب در مورد مهارت ها و دانشی که کسب کرده  ایم سوالاتی را می پرسند. هر چقدر تجربه و مهارت ما بیشتر باشد راحت تر می توانیم به یک فرصت شغلی خوب دست پیدا کنیم. زبان حرفه ای داشته باشید، اما از اینکه شخصیت تان به طور کامل برملا و روشن شود، هراسان نباشید. به نشانه بی میلی وقفه های کوتاه و مکث نکنید. شما برای هر پاسخ نیاز به چند ثانیه زمان دارید.
5- مثبت اندیش باشید. افراد استخدام کننده  (کارفرما) تمایل به شنیدن عذر و بهانه ها یا احساسات بد در مورد یک تجربه منفی را ندارند. اگر آنها در مورد رتبه یا نمره پایین، تغییر ناگهانی شغل یا نقص سابقه تان جویا شدند، حالت دفاعی به خود نگیرید. واقعیت این است که هیچ ایرادی ندارد شما نقایص یا عیب هایی داشته باشید. در واقع همه مصاحبه کننده ها از شما می خواهند یکی از عیب های تان را نام ببرید. در عوض توجه تان را به حقایق و واقعیات (خلاصه وار) و آنچه شما از تجربه تان یاد گرفتید، متمرکز کنید.
6- مصاحبه شغلی خود را در یک روز به طور همزمان با قوی ترین داوطلبان انجام ندهید. تحقیقات نشان می دهد مصاحبه گران ارزشیابی شان از هر داوطلب را بر این اساس قرار می دهند که در آن روز با چه شخص یا اشخاص دیگری مصاحبه کرده اند. مطالعات در این رابطه بیانگر آن است که کارجویانی که در پایان وقت کاری یک روز و پس از تعدادی داوطلب  قوی مصاحبه کردند پایین تر از انتظار، رده بندی شدند.از سوی دیگر کسانی که پس از تعدادی داوطلب ضعیف مصاحبه شغلی داشتند بالاتر از انتظار رده بندی شدند. مشخص نیست آیا این یک پدیده ناخودآگاه است یا اینکه مصاحبه گران ناخودآگاه آخرین داوطلبان را به این دلیل پایین تر یا بالاتر از آنچه باید رده بندی می کنند چون نمی خواهند سرپرستان شان فکر کنند آنها به همه یک رتبه می دهند. در هر صورت، اگر اطلاع دارید چه افراد دیگری در چه زمانی مصاحبه شغلی دارند، برای موفقیت در مصاحبه شغلی ترتیبی دهید که پس از داوطلبان نسبتا بی صلاحیت وارد شوید. برای موفقیت در مصاحبه شغلی هرگز با فرد قوی تر در یک روز رقابت نکنید.
7- زبان بدن مصاحبه گر را تقلید کنید و آینه او باشید. اثر آفتاب پرست، یک پدیده روا  ن شناسی است که توضیح می دهد چگونه آدم ها وقتی زبان بدن مشابهی را نشان می دهند بیشتر به دوست داشتن یکدیگر تمایل دارند. پتی وود، متخصص زبان بدن می گوید ایده آل آن است که چنین به نظر برسد که در حال رقص با شخص دیگر هستید. در غیر این صورت ممکن است چنین به نظر برسد که به آنچه می گوید علاقه ندارید، یک نقش آفرین تیمی نیستید یا حتی دروغ می گویید، بنابراین اگر مصاحبه گرتان در صندلی اش به جلو تکیه می دهد و دست هایش را روی میز قرار می دهد، راحت باشد و همان کار را انجام دهید. احتمالا متوجه نخواهد شد که در حال تقلید از او هستید. بی تردید تقلید زبان بدن یک عامل مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی است.
8- واضح صحبت کنید. اگر می خواهید باهوش به نظر برسید از یکنواخت صحبت کردن دوری کنید. به گفته لئونارد مولدینوف، نویسنده کتاب «چگونه ذهن نا خودآگاه بر رفتارتان تأثیر می گذارد»، بیان می کند: اگر دو گوینده دقیقا کلمات یکسانی را به زبان بیاورند، اما یکی اندکی سریع تر و بلندتر و با مکث های کمتر و تنوع بیشتر صدا صحبت کند آن گوینده پرانرژی تر، آگاه تر، و باهوش تر قضاوت خواهد شد. بیان فصیح با تغییراتی در زیروبم و صدا و یک میزان حداقلی از مکث های قابل اعتنا اعتبار را تقویت و تأثیر هوش را بالا می برد. جفری جیمز از شرکت اورات پیشنهاد می کند: سرعت تان را با توجه به اهمیت آنچه می گویید کم و زیاد کنید. اگر در حال خلاصه کردن یا مرور سابقه هستید، سریع تر از زمانی صحبت کنید که اطلاعات جدید فراهم می کنید. وقتی مفهوم مهمی را معرفی می کنید، سرعت تان را کم کنید تا به شنوندگان زمان دهید آن را تحلیل کنند.
در آخر لازم به ذکر است که مصاحبه شغلی فرصتی برای تبلور و نمایش مهارت هاست که در یک بازه زمانی و در یک محل از پیش تعیین شده باید با گفتمانی دو جانبه در قالب آزمون های کتبی و شفاهی به نتیجه رسد. از این منظر کارجویان و متقاضیان فرصت می یابند تا با رقابت، خلاقیت های خودشان را به اثبات برسانند و در جایگاه و شغل آرمانی خویش مشغول به کار شوند. با توجه به این امر فرصت ها منتظر اقدام شما نمی مانند؛ لازم است گام های خود را کاملا حرفه ای و مستحکم بردارید. فراموش نکنید که قبل از حضور در جلسه مصاحبه، برای خود فضاسازی کرده و به نوعی شرایط را تمرین کنید.


چند نکته پیرامون موضوع
- پیش از آغاز یک مصاحبه باید همه جوانب را درنظر بگیرید. سوالات کارفرما اغلب با ذکر مشاغل قبلی و میزان مهارت شروع می شود، بنابراین شما نیز باید از قبل پاسخ هایی آماده داشته باشید و با اطمینان و اعتماد به نفس کامل پرسش ها را پاسخ دهید، همچنین درمورد کارفرما، مدیر منابع انسانی و موقعیت کاری تحقیق کنید. موفقیت در مصاحبه با داشتن اطلاعات خوب و کافی درمورد کار موردنظر شروع می شود. باید کارفرما، الزامات شغلی و پیشینه کسی را که با شما مصاحبه خواهد کرد خوب بشناسید. هرچه بیشتر تحقیق کنید، اطلاعات بیشتری به دست آورده و بهتر به سوالات مصاحبه کننده بهتر پاسخ خواهید داد. منابع اطلاعاتی شما می تواند وب سایت آن شرکت، موتورهای جست وجوی اینترنتی، ابزارهای تحقیق و شبکه ارتباطات شما باشد.
- سوالات متداول برای مصاحبه های شغلی را مرور کرده و پاسخ های خوبی برای آنها آماده کنید. یکی دیگر از نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی، آماده کردن پاسخ برای پرسش های متداولی است که در مصاحبه ها پرسیده می شود. هدف تان باید ارائه پاسخ هایی کوتاه و دقیق درمورد موضوع کار باشد. در عین حال سر ساعت در جلسه مصاحبه حاضر شوید. برای دیر رسیدن سر جلسه مصاحبه هیچ بهانه ای جایز نیست. سعی کنید حداقل ۱۵دقیقه قبل از وقت تعیین شده حضور پیدا کنید تا کارهایی مثل پر کردن فرم استخدام و از این قبیل را زودتر انجام دهید. این زودتر رسیدن به شما این امکان را می دهد که کمی محیط شرکت را نیز بررسی کنید.
- در رابطه با نحوه پاسخگویی به سوالات توجه به این نکته ضروری است که لحظه به لحظه مراحل مصاحبه جدی تر و تخصصی تر خواهد شد. به همین خاطر لازم است به پرسش ها، پاسخی کامل و صحیح ارائه دهید. از گزافه گویی و حاشیه پردازی بپرهیزید و صادق باشید. اگر درباره موضوعی اطلاعات کافی نداشتید و نتوانســتید آن را به خوبی پاسخ دهید، نگران نشوید. مدیران و مصاحبه کنندگان معمولا افرادی را می پذیرند که مسئولیت پذیر باشند و تنهــا روی کارشان تمرکز داشته باشند. افراد انعطاف پذیر و ساعی همواره در اولویت پذیرش قرار دارند.
- اغلب کارجویان تنها به دنبال کسب یک فرصت شغلی هستند. کار به صورت پاره وقت و تمام وقت هر کدام برای هر متقاضی تعریفی متفاوت دارد. اگر دانشجو هستید و می خواهید که در حین تحصیل سوابق کاری مناسبی نیز داشته باشید کار پاره وقت و مرتبط با رشته تحصیلی بسیار مفید است و پیش زمینه های لازم را برای دستیابی به شغل ایده آل فراهم خواهد آورد، اما برای افرادی که فارغ التحصیل شده اند، تخصص، ارتباط میان رشته تحصیلی و کاری، کیفیت کار، سوابق خدمتی در شرکت ها و سازمان ها و درنهایت میزان حقوق دریافتی جزو اولویت هـــای فعالیت محســوب می شود.
هر کارجو با پذیرش شرایط هر سازمانی جزئی از تیم و فرهنگ همان سازمان خواهد شد. بنابراین صحت و دقت، آگاهی و مطالعه فرهنگ سازمانی و دستورالعمل های هر سازمان را ارزیابی کنید و متناسب با روحیه خود شغل مورد نظرتان را برگزینید.
- رزومه بهترین و سریع ترین راهكاری است كه به واسطه آن كارجو با كارفرما ارتباط برقرار می كند و می تواند با رعایت چارچوب های منطقی عملا وارد فضای اشتغال شود، اما نحوه و سبك نگارش رزومه نیز در تأیید صلاحیت ها یا رد سوابق و جایگاه آرمانی متقاضیان نیز تأثیر فراوانی دارد. از این منظر باید اصول نگارش رزومه را بدانید و مطابق با آن سوابق شغلی و تحصیلی خودتان را به درستی بنویسید.
 

ترجمه : امیر آل علی


چاپ | ارسال به ديگران

سایت های مرتبط