شیوه نگارش یه رزومه حرفه‌ای

آشنایی با
شیوه نگارش یه رزومه حرفه‌ای


■ اشاره:

آشنايي با شيوه نوشتن رزومه به كارجويان كمك می‌کند تا نظر کارفرما را به خود جلب كرده و در رقابت باسايركارجويان جايگاه بهتري براي يافتن شغل داشته باشند. در مورد رزومه نويسي تاكنون مطالب فراواني در نشریه و سایت بازاركار ارائه کرده‌ایم و هر بار نیز به اين مقوله اززاويه جديدي نگريسته شده است. دراين شماره با زهم با هدف اينكه رزومه نويسي به يافتن شغل منجر شود به اين مقوله پرداخته‌ایم.

نکاتی که پیش رو دارید به شما کمک می‌کنند رزومه ای بنویسید که گویی یک رزومه نویس حرفه‌ای نوشته است.

■ رزومه ابزاري ارتباطي براي بازاريابي

نوشتن یک رزومه خوب و فوق‌العاده الزاماً بدین معنا نیست که حتماً باید قوانین و مقررات شایع بین افراد را رعایت نمایید. لزومی ندارد که حتماً یک صفحه بوده یا از قالب رزومه خاصی پیروی نماید. هر رزومه به عنوان یک ابزار ارتباطی-بازاریابی به حساب می‌آید. رزومه باید دقیقاً مطابق با شرایــــــــط شما باشد. در اين جا به جای آنکه صرفاً یک سری قوانین و نکات بیان گردد قصد داریم راه را کوتاه کرده و اصلی‌ترین اصول نوشتن یک رزومه موثر و خوب را بیان نماییم.

 ■ براي يافتن شغل، داوطلب برتر باشيد

با کمی تلاش بیشتر می‌توانید به رزومه‌ای دست یابید که شما را به عنوان داوطلب برتر از بین سایر رقبا برای شغلی که خواهان آن هستید متمایز سازد، برخی مواقع حتی در بین صدها رزومه نمی‌توان یک مورد را یافت که اصول مورد‌نظر برای جلب توجه کارفرما را رعایت کرده باشد. در این مقاله به اصولی اشاره می‌کنیم که حتی اگر در شرایط رقابتی شدید با بهترین رزومه‌ها قرار گیرید باز هم شانس دعوت شدن شما به مصاحبه از سایر داوطلبان بیشتر باشد. 

در اینجا نحوه تفکر و نوشتنی کاملاً متفاوت را خواهید آموخت. برای آنکه منظور خود را واضح‌تر بیان کنيم بايد بگوييم هدف از نوشتن رزومه چیست؟ چرا در اولین قدم اقدام به ارایه رزومه می‌کنیم؟ قرار است رزومه چه کاری برای شما انجام دهد؟

موقعیتی را در ذهن خود تصور نمایید. برای شغلی که تصور می‌کنید برايتان کاملاً مناسب است درخواست داده‌اید، برای کارفرما رزومه و نامه درخواست ارسال می‌کنید. بايد آگاه باشيد افراد بسیاری نیز مشابه شما فرصت را غنیمت شمرده و رزومه خود را برای کارفرما ارسال می‌کنند و کارفرما با حجم بسیار بسیار زیادی رزومه روبرو خواهد بود، به طور مثال این روزها برای هر پیشنهاد شغلی معمولاً بین 100 تا 1000 رزومه دریافت می‌گردد، از این‌رو با میدان رقابتی جدی روبرو خواهید بود.

تصور نمایید کارفرما با يك حجم انبوه از رزومه‌ها چه خواهد كرد؟ او قطعاً تمایلی به خواندن تک به تک این اسناد خسته کننده نخواهد داشت، اما از آنجا که مجبور به انجام این کار است شروع به کنکاش می‌کند. پس از گذشت مدت زمانی خستگی بر او چیره شده و دچار خواب آلودگی می‌شود. اگر رزومه مطلوبي نوشته باشيد وقتی نوبت رزومه شما می‌رسد، شروع به خواندن آن می‌کند و در این لحظه تکانی به خود داده و هوشیاری خود را باز می‌یابد انرژی دوباره یافته و با علاقه به خواندن رزومه ادامه می‌دهد.

تقریباً اکثر رزومه های ارسالی تنها این شانس را می‌یابند که یک نگاه سرسری به آن‌ها انداخته شود، اما رزومه اي كه خوب نوشته شده باشد از اول تا آخر خوانده شده و جدا از سایر رزومه‌ها قرار می‌گیرد، این دسته از رزومه‌ها برای مصاحبه دعوت می‌شوند. هدف از بیان این دستورالعمل‌ها اين است كه واقعاً رزومه شما در دسته برگزيدگان قرار گیرد.

 ■ اولین هدف از نوشتن رزومه

رزومه ابزاری است که یک هدف خاص را دنبال می‌کند: انتخاب شدن در مرحله اول و برنده شدن در مصاحبه شغلی. اگر موفق به انجام این کار شود آنگاه در نوشتن رزومه موفق بوده‌اید در غیر این صورت رزومه موثری ننوشته‌اید. رزومه یک نوع تبلیغات است نه بیشتر و نه کمتر.

یک رزومه خوب صرفاً به بیان کارهای شما نمی‌پردازد بلکه تمام آنچه یک تبلیغ خوب در بر دارد را بیان می‌کند.اگر این محصول را خریداری نمایید از این مزایای خاص بهره‌مند خواهید بود. شما را در بهترین شرایط ممکن توصیف می‌نماید. کارفرما را متقاعد می‌سازد هر آنچه وی برای موفقیت در شغل و جایگاه مورد نظر نیاز دارد در وجود شما به عنوان یک داوطلب وجود دارد.

آنچه از نظر خواننده چشم نواز بوده و متمایل به خواندن آن می‌باشد را بیان می‌کند. حس کنجکاوی طرف مقابل را تحریک می‌کند به اینکه با شما ملاقاتی داشته و بیشتـــــر در خصوص شما بداند. از این رو کارفرما را مجاب به دعوت شما برای مصاحبه می‌نماید.

 ■ سایر دلایل ممکن برای نوشتن رزومه

◄ برای گذر از ذره بین ارزیابی کارفرما (شرایط لازم در خصوص میزان تحصیلات، سابقه کاری و...)، ارایه اطلاعات اولیه که می‌تواند کارفرما را تحت تأثیر قرار دهد (شرکت‌هایی که در آن‌ها سابقه کار داشته‌اید...)، ارایه اطلاعات تماس، آدرس و شماره تلفن به روز و صحیح (باید قادر به پاسخگویی شماره ارایه شده در ساعات کاری باشید).

◄ با توجه به اینکه رزومه ارایه شده پاکیزه، منظم، به خوبی طراحی و سازماندهی شده و در کاغذ مناسب نوشته شده است، می‌تواند شما را به عنوان فردی حرفه ای و دارای مهارت‌های بالای نوشتاری معرفی نماید. برای افرادی که در حوزه‌های هنری، تبلیغات، بازاریابی یا نوشتن فعالیت دارند رزومه به عنوان نمونه از کارشان به حساب می‌آید.

◄ می‌توان رزومه را از جنبه دیگر نوعی از کارت در نظر گرفت که فرد برای معرفی خود به دیگران، افرادی که می‌شناسد و یا نمی‌شناسد، از آن استفاده می‌نماید با این تفاوت که در رزومـــه اطلاعات بیشــــــتری در مورد فرد بیان شده اســت که به مخاطـب در شناخـــت وی کمک می‌کند.

 ◄ رزومه می‌توانـــد به عنوان ضمیمه با سایر درخواست‌های شغلی همراه گردد. که در آن اطلاعات تحصیلی، اقدامــــات و اطلاعات تماسی فرد نوشته شده است.

◄ رزومه می‌تواند در فایل شخصی کارفرما باقی مانده و در صورت نیاز هر زمان دوباره مورد بازبینی قرار گیرد.

◄ به واسطه نوشتن قابلیت‌ها و نقاط قوت به نوعی فرد جهت گیری کرده و می‌تواند ضمن افزایش اعتماد به نفس مسیر جستجوی شغلی یا تغییر شغل خود را بیابد.

 ■ رزومه وسيله‌اي براي تعريف گذشته‌ها نیست!

تصور اینکه رزومه صرفاً برای بیان اتفاقات گذشته و اطلاعات شخصی می‌باشد کاملاً اشتباه است. اگرچه محتوای بسیاری از رزومه‌ها بر پیشینه شغلی متمرکز است اما رزومه باید به قصد ایجاد انگیزه در کارفرما نوشته شود تا او را متقاعد به دعوت شما برای مصاحبه نماید. چنانچه رزومه به این قصد نوشته شود نتیجه به دست آمده نسبت به زمانی که رزومه به قصد اطلاع رسانی یا بیان تاریخچه شغلی نوشته شود بسيارمتفاوت خواهد بود.

بسیاری از افراد از آن جهت رزومه می‌نویسند زیرا می‌داننــــــد هر فردی برای یافتن شغل نیاز به رزومه دارد. پس با بی میلی و به اجبار این وظیفه را انجام می‌دهند. چنانچه به این درک برسید رزومه کلید رسیدن به شغلی مورد دلخواهتان است با اشتیاق واقعی که برای نوشتن آن را خواهید نوشت و یک شاهکار واقعی خلق خواهید نمود.

 ■ از مسیر شغلی خود مطمئن نیستید؟

چنانچه در مسیر رسیدن به شغلی قرار گرفته‌اید که واقعاً از درستی مسیر و تناسب شغل با خودتان اطمینان کافی ندارید، احتمالاً مسیری را انتخاب نموده‌اید که تناسب کافی و لازم و صددرصدی با شما را ندارید در نتیجه به رضایت کافی نخواهید رسید و طی 5 سال آتی این شغل را رها خواهید کرد. تصمیم بگیرید می‌خواهید در مسیر سرنوشت قرار گرفته یا خود تعیین کننده سرنوشت باشید.  

ترجمه :الناز طالب زاده

 بازارکار شماره 882 شنبه 3 آبان


چاپ | ارسال به ديگران

سایت های مرتبط