نكات كليدی در رزومه‌نويسي

آشنايي با
نكات كليدی در رزومه‌نويسي


رشد نــــرخ بيكاري باعث شده است، درعرصه بازاركار رقابتي فشرده بين كارجويان براي به دست آوردن يك فرصت شغلي وجود داشته باشد و يافتن شغلي مناسب براي بسياري از کارجویان به رويا تبديل شده است. رقابت ميان كارجويان از همان گام آغازيني كه يك كارفرما براي فرصتهای شغلي مورد نياز خود فراخوان يا آگهي منتشرمي كند آغاز میشود. كارفرما معمولاً وقتي آگهي استخدام منتشرمي كند كه امكان پركردن فرصت شغلي موجود را از نيروي انساني موجود يا آشنا ندارد و كارجو اولين گام را با نوشتن رزومه آغاز میکند تا خود را براي پذيرش فرصت شغلي موجود آماده نشان دهد. رزومه خلاصهاي از مشخصات فردي، سوابق تحصيلي، شغلي و مهارتهای است كه دريك يا دو صفحه نوشته میشود و كارفرما بر مبنای آن كارجو را براي مراحل بعدي استخدام انتخاب میکند.

اكنون پرسش اين است كه چگونه میتوان از كيفيت بالا و موثر بودن يك رزومه اطمينان يافت؟ در سالهای اخير کتابهای محدودي در مورد رزومه نويسي در ایران نشر یافته و در سایتهای اينترنتي و نشريات تخصصي ازجمله بازاركار به اين مورد پرداخته شده است اما هنوز كارجويان ايراني با مقوله رزومه نويسي بیگانهاند.

رزومه نويسي در ایران چندان جدي گرفته نشده است حال آنكه نوشتن رزومه و مشاوره دادن در مورد نوشتن آن در كشورهاي پيشرفته به يك حرفه تبديل شده است و در کشورهای صنعتي بزرگ حتي مؤسسات و مراكزي بهمنظور ارائه خدمات در این رابطه تاسيس شده است و سایتهای اينترنتي متعددي وجود دارند كه به افراد در نوشـــتن يك رزومه خوب و موثر کمک میکنند. مطلب پيش روتلاش دارد نكات ارزنده و راهکارهایی را براي نوشتن رزومه موثر ارائه شده است كه اميدواريم بتواند براي خوانندگانمان راهگشا باشد.

 

1- چرا رزومه نوشته میشود؟

برخی به گونه ای رزومه مینویسند که گویی رزومه اولين و آخرين مرحله يافتن شغل است درحالیکه چنين نيست و ارسال تقاضانامه و رزومه تنها مرحله مقدماتي است كه بايد منجر به مراحلي چون مصاحبه شغلي و گزينش نهايي كارفرما گردد. نوشتن رزومه با چنين ديدگاهی منجر به نوشتن متنی طولانی و خسته کننده مینویسند، متني كه خواننده را خسته میکند و از کارجو تصويرفردي افسرده به ارائه میدهد. در چنین حالتي، كارفرما ميل و رغبتی به خواندن رزومه نخواهد داشت و كارجو نيز به مقصود خود كه رسیدن به مرحله مصاحبه و دستیابی به يك فرصت شغلي است دست نمییابد.

 

2- هدفمندي رزومه

بیان اهداف حرفه ای از جانب شما به کارفرما کمک میکند تا اهداف مورد نظر شما و نحوه دستیابی به آنها را بهتر بشناسيد. نیازی به اختصاص بخشی خاص به اهداف نیست اما کل رزومه باید آن را منعکس نماید. در خصوص بیان یا عدم بیان اهداف شغلی در رزومه در بین مدیران منابع انسانی اختلاف نظر وجود دارد لذا تصمیم گیری در این مورد برعهده شماست. چنانچه تصمیم به بیان آنها دارید از موارد کلی و عمومی استفاده نکنید.

 

3- نيازهاي کارفرما و تواناییهای لازم در شغل مورد نظر را بشناسید

نقطه شروع برای نوشتن یک رزومه بـــه ویژه بـــرای یـک کارفرمای خاص آن است که وضعيت محيط كاري و نوع فعاليت او را بشناسيد و بدانيد كاركردن در محیطی كه نيرو براي آن تقاضا شده به چه مهارتهایی نياز دارد. پرسش از افرادی كه با محيط كاري كارفرما آشنايي دارند، مراجعه به آرشيو رسانهها و در موقعیت فعلي سايت اينترنتي مربوط به آن كارفرما مي تواند به شما كمك كند بعد از آن در نوشتن رزومه اطلاعاتي را كه به دست آوردهاید در نظر داشته باشيد و مشخص کنید که شما و مهارتهایتان چگونه میتواند پاسخگوي نياز هاي موجود باشد.

 

4- از عناوین موثر استفاده نمایید

چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، کارفرمایان معمولاً همان 5 ثانیه اول روی رزومه شما قضاوت میکنند. در همین زمان مهمترین بخشها، که همان عناوین خواهند بود و شما آنها را در رزومهتان فهرست کردهاید مورد توجه قرارمي گيرند، بنابراین از به کار بردن عناوین مناسب اطمینان حاصل نمایید. دقت نمایید این عناوین تا حد امکان تفضیلی بوده و در کارفرما ذهنیت خوبی از ماهیت تجربه های شغلی گذشته شما ایجاد نماید. 

 

5- از نكات كليدي استفاده نمایید

هیچ کارفرمایی زمان و حوصله آن را ندارد که یک متن طولانی را بخواند. مطمئن شوید که از جملات کوتاه و نکات کلیدی برای بیان تجربهها، سوابق تحصیلی و اهداف حرفهای خود بهره گرفتهاید.

 

6- ابتدا اطلاعات مهم را ذکر کنید

این موضوع هم در کل رزومه وهم برای هر کدام از بخشها صادق است. اغلب اوقات تجربه کاری قبلی مهمترین بخش رزومهتان خواهد بود، پس آن را در ابتدا بیاورید. زمانی که تجربهها یا مهارتهای خود را فهرست میکنید ابتدا مهمترین آنها را ذکر کنید.

 

7-مزایای مهــــــارتهای خـــــود را شرح دهید

صرف بیان یک مهــــــــارت برای کارفرما کافی نیست. اگر بتوانید مهــــــــارت خود را به شغلي كه كارفرما براي آن اعلام نیاز داده است ارتباط دهيــــــــد و آن را ملموس بیان کنید شانس خـــــود را برای دستیابی به شغل افزایش دادهاید.

 

8- نقاط قوت و قابلیــــــــــــتهای خود را بشناسید:

بجای اینکه فهرست طولانی و خسته كننده ای از قابلیتهای خود نظیر انضباط؛ خلاقيت و قدرت حل مسئله ارائه، بهتراست تلاش نماييد رزومه را به نحوي بنويسيد كه اينگونه موارد در زندگی واقعی و تجربیات کـــاریتان متجلي شود.

 

9- از بیان نکات منفی خودداری کنید

از ذکر اطلاعاتی که در نظر کارفرما منفی تلقی می گردند خودداری کنید. این امر هم برای رزومه و هم برای مصاحبه صادق ست. برای مثال لازم نیست درباره آنچه در محل كار قبلی از آن متنفر بودید، سخن به میان بیاورید يا اگر درمحل كارقبلي خود با همكاران يا مديريت چالشي داشته ايد كه منجر به خروج شما ازآنجا ويافتن شغل جديد شده نبايد دراين مورد اطلاعاتي به كارفرماي جديد بدهيد.

 

ترجمه و تلخيص: الناز طالب زاده


چاپ | ارسال به ديگران

سایت های مرتبط